Sok czy koktajl – co warto wybrać? 

Sok czy koktajl? Zastanawiasz się co wybrać? Postanowiłaś wdrożyć do swojej codzienności zdrowe odżywianie, aczkolwiek okazało się, iż nie jest to takie proste. Nie ułatwia tego również niejednoznaczna odpowiedź, na zadane na początku pytanie. Wynika to z faktu, iż każdy organizm jest inny, tak samo, jak nasze smakowe preferencje co do używanych składników.

Dlaczego warto pić sok?

Świeżo wyciskany sok jest bardzo efektywnym źródłem dostarczanych wartości odżywczych. Dlaczego? Otóż nasz organizm w zawrotnym tempie otrzymuje składniki mineralne, enzymy i witaminy do prawidłowego funkcjonowania. Czy wiesz, że wystarczy 15 minut od wypicia soku, aby wszystkie ważne wartości odżywcze dotarły do naszego krwiobiegu?

Warto również wspomnieć, iż zjedzenie kilogramowej porcji owoców i warzyw jest o wiele trudniejsze od przygotowania, z takiej samej ilości, soku. Wyciskarka do owoców i warzyw to urządzenie, które powinno towarzyszyć Ci podczas przygotowywania soków. Wynika to z faktu, iż dostarcza do organizmu wszystkie niezbędne składniki – nie oddziela witamin, zapewnia esencję i wysoką jakość zdrowego napoju.

W sokach obecny jest również błonnik rozpuszczalny. Oznacza to, że po jego wypiciu, nasz organizm nie musi tak bardzo angażować się w proces trawienia – zużycie energii do ich spalenia jest niesamowicie niskie. Dzięki temu nasz organizm szybciej się regeneruje. Ponadto przyswajalność składników odżywczych jest o wiele lepsza w porównaniu do wypicia zmiksowanych warzyw i owoców.

Dlaczego warto pić koktajl?

Koktajl, w przeciwieństwie do soku zachowuje dwa ważne składniki. Sam sok to płyn oddzielony od pulpy, czyli od tego, co zazwyczaj wyrzucamy podczas przygotowań. Koktajl natomiast nie pozbywa się niczego. Dzięki temu jest bardziej pożywny i sycący – z powodzeniem może zastąpić drugie śniadanie czy lunch. Ponadto koktajl może zostać wykonany z eksperymentalnych składników – w trakcie przygotowań warto dorzucić swoje ulubione, acz zdrowe przekąski – orzechy włoskie, siemię lniane, masło orzechowe, miód czy kaszę jaglaną.

Koktajl zachowuje również dwa rodzaje błonnika – nierozpuszczalny i rozpuszczalny. Obecność ta wspomaga florę jelitową, działa przeciwnowotworowo oraz zapewnia uczucie sytości. Niemniej jednak jest to również wada tego typu napojów. Koktajli nie powinny spożywać osoby z niedoborami, które skarżą się na stan zdrowia, np. mają problem z żołądkiem – dwa rodzaje błonnika bowiem, przemycone w jednym napoju podrażniają przewód pokarmowy.

Sok czy koktajl – oto jest pytanie?

Jak już wspominałam, brak odpowiedzi jednoznacznej sprawia, iż osoby cały czas zastanawiają się, co warto wybrać i wprowadzić do swojego codziennego menu. Specjaliści ds. zdrowego odżywiania doradzają, aby zarówno sok, jak i koktajl znalazł się w naszej diecie. Warunek jest jeden – nie powinniśmy cierpieć na wyżej wymienione przypadłości.

Na pytanie, co warto wybrać – sok czy koktajl, dietetycy zgodnie odpowiadają, że wszystko zależy od sytuacji. Jeśli marzysz o nagłym zastrzyku energii i witamin, postaw na soki. Koktajl natomiast wybierz, gdy jesteś głodny i potrzebujesz niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu kalorii.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge