Zdrowe menu – z czego powinno się składać?

Planowanie posiłków na każdy dzień czy cały tydzień z góry, to zadanie trudne i czasochłonne. Wielu z nas wydaje się, że zdrowe menu wymaga stosowania drogich produktów. Wszystkiego, co opatrzone mianem „fit” bądź „bez…” – i w miejsce kropek można dodać rozmaite słowa. Do tego zdrowy jadłospis tym bardziej pochłonie czas. Tak jednak nie musi być. Spożywane przez nas posiłki muszą być przede wszystkim pełnowartościowe, a cały jadłospis racjonalny. Sprawdzamy, w jaki sposób układać swoje zdrowe menu i co powinno się w nim znaleźć.

Zdrowe menu – zapomnij o fast foodach i cukrze

Nie musimy wybierać się na wizytę do dietetyka ani też studiować kolejnej książki z przepisem na cudowną dietę, by wiedzieć, że nadmiar cukrów oraz „śmieciowego” jedzenia nie sprzyja naszemu organizmowi. Jeśli z jadłospisu wyeliminujemy te dwa elementy, a przynajmniej ograniczymy do minimum, szybko odczujemy różnicę – na wadze i uwzględniając samopoczucie.

Czy to oznacza, że mamy prowadzić tryb życia oparty tylko i wyłącznie na warzywach, ewentualnie owocach, a przyjemność z pożywienia będzie bliska zeru? Oczywiście, że nie! Po pierwsze nie jesteśmy w stanie całkowicie wykluczyć cukrów ze swojej diety. Znajdujemy je chociażby w owocach. Możemy jednak ograniczyć spożywanie słodzonych napojów, jak i tych gazowanych. Przykładowo w szklance coca-coli znajdujemy nawet kilka łyżeczek cukru. Wyobraźmy sobie, że wypijamy jej więcej i to częściej niż raz na jakiś czas.

Podobnie jest ze wszelkiego rodzaju fast foodami. Mięso czy warzywa, które znajdują się w popularnych ostatnio i lubianych wrapach, niewiele mają wspólnego z wartościami. Nie musimy rezygnować z nich całkowicie, bo przecież wszystko jest dla ludzi. Jednak stołowanie się codziennie w tego typu restauracjach, bardzo szybko da o sobie znać.

Pij na zdrowie!

Zdrowe menu to także kwestia płynów, które przyjmujemy. Podstawą naszego jadłospisu powinna być woda mineralna, w liczbie 8 szklanek dziennie. Zwiększamy jej podaż, jeśli uprawiamy sport. Jedną czy dwie szklanki wody można zastąpić herbatkami ziołowymi.

Herbata czy kawa to napoje, bez których nie wyobrażamy sobie codziennego funkcjonowania. Teina w herbacie i kofeina w kawie, pobudzają do działania, dają nam energetycznego kopa. W nadmiarze mogą jednak szkodzić i to nie tylko sercu. Pół biedy, jeśli do napojów tego rodzaju nie dodajemy żadnych słodzików, smakowych syropów, lodów czy bitej śmietany. Jeśli jednak lubimy takie herbaciane i kawowe eksperymenty, licznik kalorii zaczyna szybko przekraczać zalecany limit.

Regularność i obfitość spożywanych posiłków

Na koniec wspominamy o bardzo ważnej regularności spożywanych posiłków oraz ich obfitości. Śniadanie powinniśmy zjadać do 2-óch godzin od momentu pobudki. Resztę posiłków w odstępach około 3-godzinnych, ale nakładając na talerz małe porcje. Kolację pozostawiając na czas nie późniejszy niż 3 godziny przed snem.

Idea, jaką niesie ze sobą zdrowe menu, to zatem nie drogie i fikuśne produkty, dostępne tylko w specjalistycznych sklepach. To przede wszystkim racjonalny jadłospis, dostosowany do naszych potrzeb i wykluczający naprawdę zbędne produkty.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge